https://easterein.argyf.nl/NL/onderwijs

Nieuws:


Uitgelichte vensters:

In 2020 is de kade van de Griene Leane geheel gerenoveerd, nadat Dorpsbelang Hald Faasje daar al enige jaren bij de Gemeente om had gevraagd. In dit venster is in geschrift en beeld vastgelegd hoe één en ander plaatsvond. 

Uitnodiging voorlichtingsavond plan van aanpak Griene Leane op donderdag 2 juli aanstaande om 19.30 uur bij Bergsma Easterein

Aan de buurtbewoners van de Griene Leane,

De gemeente SWF gaat de kade van de Griene Leane vernieuwen. Met jullie hebben we om tafel gezeten om te bespreken welke zaken daarbij van belang zijn. Van de gemeente hebben we een eerste reactie ontvangen, en die hebben we ook met jullie gedeeld. We hebben de gemeente gevraagd om voor alle aanwonenden een presentatie en toelichting te geven over de voorgenomen plannen en de uitvoeringsaanpak. Vooreerst stond dat gepland voor eind mei, maar door corona loopt dat vertraging op. In overleg met de gemeente is de bijeenkomst nu vastgesteld op donderdagavond, 2 juli. Voor deze bijeenkomst worden ook de aanwonenden aan de overkant van de Griene Leane uitgenodigd.

Vooraf aanmelden

Graag ontvangen wij een mailbericht of telefoontje als je deze bijenkomst wilt bijwonen, zodat we de avond “veilig” kunnen organiseren. Per mail: doarpsbelang@easterein.nl  of een telefoontje           naar 06 57567605

Graag rekenen we op jullie komst,  Bestuur Hald Faasje.

>>>>>Corona maatregelen Bergsma.

>>>>>We moeten van te voren weten  met hoeveel personen jullie komen zodat we de zaal goed kunnen indelen.

>>>>>We zijn ook verplicht om bij iedereen een ‘check-gesprek’ van te voren af te nemen om te beoordelen of ieder klachtenvrij is. Deze zullen we dan afnemen bij de zaalingang (linker ingang). Genodigden voor jullie bijeenkomst kunnen dus niet gebruik maken van de (hoofd-)ingang aan de voorkant.

Verslag bijeenkomst Griene Leane 02-07-2020 

Aanwezig : 20 bewoners

Berend geeft uitleg over het traject tot nu toe. Het plan gaat door het geld is er. Dhr.Halbersma heeft zich afgemeld en dhr. Klaas Visser geeft alleen de toelichting.

Dhr.Visser geeft een bouwkundige uitleg over de kade en de civiele constructies. Het werk start eind augustus en is voor de kerst klaar. Er wordt door dhr. Visser uitgebreid stil gestaan bij de constructie van alles.

Volgende punt is: wat te doen met het straatbeeld?

Waar de parkeerplekken –  de waterkant lijkt de beste optie

Waar wel of niet – toch de gehele strook

Borden mogen altijd geplaatst worden vrachtauto verbod

Veiligheid van de fietsers/ wandelaars

Lantaarns aan de kant van het water

De bestrating is bekend

Geen eenrichtingsverkeer

Dhr.Visser legt uit dat voordat de werkzaamheden beginnen een 0 meting rapport wordt gemaakt van alle woningen ivm eventuele schade.

Dorpsbelang ontvangt dit rapport ook. De afspraak wordt gemaakt dat omwonenden zelf de parkeerplekken e.d. kunnen intekenen

Het is bijzonder dat de verantwoordelijkheid voor de brandveiligheid in Easterein bij de kerk lag. In vroegere tijden lag de verantwoordelijkheid meest bij de gemeente. In 1868 kochten de kerkvoogden van Easterein een brandspuit bij firma Van der Ploeg in Leeuwarden. In de notulen van de Kerkvoogden staat : " welke aan het publiek ten gebruike wordt aanbevolen". 

Uit notulen van 1889 blijkt eveneens dat de brandspuit in de kerk stond: " ondoelmatig en over het kerkhof der graven...."

Later is er een brandspuithokje gebouwd achter het cafe. Een brandspuit blijkt geen overbodige luxe. In 1902 is er een grote brand in Easterein waarbij 4 woningen zijn afgebrand. De bandweerspuit uit 1868 ging bij die brand kapot en werd daarna vervangen met een slang van 125 meter hennepslang. Gekocht bij van der Ploeg, nu uit Grou. Uit de notulen : " Daar, het al meer dan eens is gebleken dat een beste brandspuit veel kan uitwerken tot blussen van brand, zelfs in dit jaar is dit twee malen gebleken in en bij het dorp".

Uit de notulen van de kerkvoogdijvergadering van 19 februari 1902: " De brandspuit werd uitgeprobeerd en beviel goed, dog de harde wind was wel een belemmering om de hoogte van het water goed te kunnen beoordelen, nogtans wat de hoeveelheid water dat eruit kwam naar het college-oordeel voldoende was. Wel vermeenden de pompiers dat de werking zwaarder was als van de oude, werdt in aanmerking genoomen. dat de hefboomen langer waren als van de oude waarvan ze gewend waren en alles nieuw was.

Anekdote Pieter Hoekstra
In pear kear yn 'e simmer waard de brânspuit útprebearre op it stik lân noardlik fan de Van Eysingaleane. Dat wie foar ús jonges in feest. De manlju fan de brânwacht goaiden mei sinasappels en wy mochten dy dan pakke, mar wy waarden wol wiet spuite. Wy soargen der wol foar dat we net al te folle klean oan hiene!

In 1904 was het water in de vaart zo laag en zout dat door de kerkvoogden besloten werd om nog maar één keer per jaar te oefenen.

In het regelement stond dat er altijd drie brandmeesters moesten zijn. In 1881 werden benoemd, Pieter R. Jongema (1828-1911). Dirk Sandstra (1848-1923) en Selius J.  Timminga (1849-1936). Vanaf 1912 is Wander Bruinsma (1886-1958) een lange periode branmeester geweest. De brandmeesters hadden de leiding als er brand uitbrak.

De oorlog
Uit de notulen van de kerkvoogden van 13 augustus 1938 staat te lezen: De brandspuit moet intact blijven. Verzoek van de luchtbeschermingsdienst alhier, om de hulpmiddelen voor deze dienst te mogen bergen in de toren. 

In de notulen van 14 november 1946: Zolang de brandspuit er nog is, achten kerkvoogden het gewenscht, zoowel voor het onderhoud als de bediening een post op de begroting uit te trekken.

Na de oorlog is de verantwoordelijkheid bij de gemeente gekomen. En is 1967 is de brandweerspuit verkocht aan Y. Schakel fan Eksmoarre en tentoongesteld in het museum dorp, dat onderdeel uitmaakt van de Aldfaers- erfroute. Wat de huidige plek en staat is van de pomp is onbekend.