Turfhokken Skippersbuorren


Turfhokken Skippersbuorren
©: Jetske Santema

De turfhokken op de Skippersbuorren geven nog gezicht aan een oud stukje Easterein. De eerste stamt uit 1903. De hokken zijn gebruikt voor opslag van turf en stenen die door de schepen vanaf de Skipperbuorren werden aangevoerd.

Colofon

Boek Easterein

© Foto voorblad: Jetske Santema
Lees meer

Gerelateerde informatie


OnderwerpenFoto’s

Bruggetje
Het vervoer van goederen ging over water. Je ziet een sloepje bij de waterstoep,

Disclaimer
Dam i.p.v. brug
In de jaren 30 is de brug naar de Skippersbuorren te smal. Deze wordt vervangen

Disclaimer
Dam i.p.v. brug
Met het vervangen van de brug door een vaste verbinding werd een rioolbuis aang

Disclaimer
Foto rond 1920
Folkert C. Jouwstra opdrachtgever tot de bouw van hok twee, huisnummer 4. De Ski

Disclaimer
Foto van rond 1925
Deze foto laat zien dat vaart ( links) loopt voor de turfhokken langs loopt.

Disclaimer
Het vijfde hok
Dit hok is een buitenbeentje, maar hoort er wel bij. Het staat met de voorkant n

Disclaimer
Homme en Gerrit Joustra rond 1955

Disclaimer
Huisnummer 4
Het tweede hok wordt gebouwd door Folkert C. Joustra ( *1877). Hij dient een ver

Disclaimer
Huisnummer 6
Het derde hok is niet als turfhok gebruikt. In 1905 komt het verzoek bij de kerk

Disclaimer
Huisnummer 8
Het vierde hok, is eerder gebouwd dan het derde hok. (1904?) Het is eerst een be

Disclaimer
Huisnummer2
Het eerste turfhok wordt gebouwd in 1903 door Wiebren Sjirks Joustra (1843- 1927

Disclaimer
In de roef van het turfschip rond 1938
V.l.n.r. : Gerrit Joustra jr. (1908-1944), Rinze Sjoerd (1884-1975), Gerrit Sjir

Disclaimer
Plattegrond van rond 1920
Op de plattegrond zijn de waterwegen te zien die destijds in en door Easterein l

Disclaimer
Rond 1910
Foto van de stoomboot de "Paul Kruger". De boot werd ook gebruikt voor het maken

Disclaimer
Rond 1930
De vaart voor de turfhokken wordt gedempt. Hier is men aan het werk op het kruis

Disclaimer
Rond 1930
Het dempen van de vaart voor de turfhokken. Dit is op de Skippersbuorren. Het hu

Disclaimer
Rond 1930
Het werk aan het dempen van de vaart is in de bocht van de Skippersbuorren naar

Disclaimer
Stoomboot de Paul Kruger
Kapitein Douwe Jetzes Sandstra (1853-1931). Hij laat het vierde hok bouwen met h

Disclaimer