De turfhokken op de Skippersbuorren


De turfhokken op de Skippersbuorren
©: Boek Easterein

De hokken van Joustra. Zo worden ze in Easterein ook genoemd. Bij het uitzoeken van de geschiedenis van de hokken blijkt dat de naam niet de hele lading dekt. De hokken dienden als tijdelijke opslag van brandstoffen en goederen. En dus voor werkgelegenheid. Het is bijzonder dat de hokken er nog steeds staan. Van twee kanten bereikbaar over het water. Handig in de tijd dat veel transport over het water ging. De vaart aan de straatkant is rond 1930 gedempt.

Huisnummer2
Het eerste turfhok wordt gebouwd in 1903 door Wiebren Sjirks Joustra (1843- 1927). Het is het hok rechts op de foto. Dus vanaf het Skilplein het eerste hok. Joustra verkoopt het hok aan C. Spoelstra (1856-1918). Rond 1917 koopt Gerrit Joustra (1879-1942) het hok. Zoon Ype G. Joustra (1917- 2002) fertelt: " Doe't ús heit it oernaam. wiene der noch in pear sliden mei de nammen der opskildere fan 'W. Joustra'en 'K. Spoelstra'. Ype Joustra neemt het over van zijn vader.                 

De ondergrond is eigendom van de kerk. Er moet huur betaald worden. Zo staat in de notulen van de kerkvoogden van 3 september 1903 te lezen. Het is fl. 0,03 cent per m2. Het is een prachtige plek met aan twee kanten water. De hoofdingang van het hok (later hokken) is aan de waterkant van de Eastereinder feart. Nu is dat de achterkant.

Huisnummer 4, het tweede hok wordt gebouwd door Folkert C. Joustra ( *1877). Hij dient een verzoek in bij de kerkvoogdij om op de grond van de kerk een hok te mogen bouwen. Dat verzoek wordt ingewilligd. Het hok wordt later verkocht aan turfschipper Gerrit Pieksma (1867- 1950). Hij woonde op de Grieneleane en zijn schip lag meestal in de Leane. Zo werd de vaart ook genoemd die langs de Grieneleane liep. Dit hok is op enig moment gekocht door Johan Mulder en thans (2024) in bezit van Ype Joustra (1952).

Huisnummer 6. Het derde hok is niet als turfhok gebruikt. In 1905 komt het verzoek bij de kerkvoogdij binnen voor het bouwen van het hok. In de notulen staat het als volgt beschreven: 'een plekje grond tot bebouwing eener timmerschuur tussen de houten bergplaatsen van Folkert Jouwstra en Douwe S. Sandstra. Het hok heeft vakken voor oposlag van grind en zand voor timmerman Willem Leeman (1879-1949). Willem woont op de Skippersbuorren. Vlak voor de tweede wereldoorlog kocht Sijtse Lucas Sijtsma ( 1886-1959) het derde hok. Sijtse Lucas handelde in tweedehands spul dat hij hier opsloeg. Boven de deur stond te lezen:
S.L .Sijtsma. Handelaar in tweedehandsgoederen.Voor 1974 is het pand weer in eigendom bij de familie Leeman. Blijkens akte wordt Jan Kamstra (*1935) in 1974 eigenaar van de ondergrond. Voor een bedrag van fl. 60,- 
Later gebruikten Enno Bruinsma (1938- 2020) en Jelle Brouwer (*1948) het hok voor opslag- en verkoopruimte van antiek en curiosa. De opbrengsten daarvan gaan naar goede doelen. In 2016 is dit hok verkocht aan Ernst Stollenwerk.

Huisnummer 8, het vierde hok, is eerder gebouwd dan het derde hok. (1904?) Het is eerst een berghok voor Douwe Jetzes Sandstra (1853-1931), van beroep Kapitein van de stoomboot "Onderneming III". Later koopt hij de "Paul Kruger". Op deze boot kun je als pasagier meevaren naar Sneek. Op vrijdag vaart de boot naar Leeuwarden naar de markt. Er wordt ook vee in vervoerd. Het hok wordt overgenomen door de gebroeders Muurling, turfschippers wonend vanaf 1944 op het Heechhiem. Het is in eigendom gekomen van Tynke Joustra (*1948). Zij heeft het verkocht aan Gerrit Faber.

Ook aan de huidige Skoallestrjitte staat nog een hok dat diende als opslag en turfhok. Het ligt een 100 meter verderop aan de overkant van het water. In Easterein bekend als "Joustra Branje".
De eigenaar is Pier Tuinema ( 1849-1910). Het wordt gebouwd door zijn schoonzoon Harmen Schaafsma (1884-1973). Tuinema is ook turfschipper. Na zijn overlijden heeft Meintje Bouma (1856-1933) het bedrijf nog lang voortgezet. Een schipper uit Drenthe, Thijs Zondag, bracht haar de turf.

Voor de oorlog is het hok verkocht aan de firma Joustra. Zo is de zaak Joustra Branje uitgebreid. De oorsponkelijke deuren zitten aan de achterkant. De schippers voeren achter langs om de turf te lossen. De voorkant van de hokken staan aan de Skoallestritte.

© Tekst: Jetske Santema © Foto voorblad: Boek Easterein
Lees meer

Gerelateerde informatie


OnderwerpenFoto’s

Foto rond 1920
Folkert C. Jouwstra opdrachtgever tot de bouw van hok twee, huisnummer 4. De Ski

Disclaimer

Foto van rond 1925
Deze foto laat zien dat vaart ( links) loopt voor de turfhokken langs loopt.

Disclaimer

Het vijfde hok
Dit hok is een buitenbeentje, maar hoort er wel bij. Het staat met de voorkant n

Disclaimer

Homme en Gerrit Joustra rond 1955

Disclaimer

Huisnummer 4
Het tweede hok wordt gebouwd door Folkert C. Joustra ( *1877). Hij dient een ver

Disclaimer

Huisnummer 6
Het derde hok is niet als turfhok gebruikt. In 1905 komt het verzoek bij de kerk

Disclaimer

Huisnummer 8
Het vierde hok, is eerder gebouwd dan het derde hok. (1904?) Het is eerst een be

Disclaimer

Huisnummer2
Het eerste turfhok wordt gebouwd in 1903 door Wiebren Sjirks Joustra (1843- 1927

Disclaimer

In de roef van het turfschip rond 1938
V.l.n.r. : Gerrit Joustra jr. (1908-1944), Rinze Sjoerd (1884-1975), Gerrit Sjir

Disclaimer

Plattegrond van rond 1920
Op de plattegrond zijn de waterwegen te zien die destijds in en door Easterein l

Disclaimer

Rond 1910
Foto van de stoomboot de "Paul Kruger". De boot werd ook gebruikt voor het maken

Disclaimer

Rond 1930
De vaart voor de turfhokken wordt gedempt. Hier is men aan het werk op het kruis

Disclaimer

Rond 1930
Het dempen van de vaart voor de turfhokken. Dit is op de Skippersbuorren. Het hu

Disclaimer

Rond 1930
Het werk aan het dempen van de vaart is in de bocht van de Skippersbuorren naar

Disclaimer

Stoomboot de Paul Kruger
Kapitein Douwe Jetzes Sandstra (1853-1931). Hij laat het vierde hok bouwen met h

Disclaimer